/ Wie zijn we?

Onze school

Wie zijn we?

De Vlieger is een school die staat voor kansengelijkheid. Wij willen kinderen de kans geven om het beste uit zichzelf te halen en hen zodoende optimale mogelijkheden te bieden in de maatschappij en hun verdere leven.

Kinderen moeten daarnaast leren om zelfstandig, verantwoordelijk, creatief en kritisch te kunnen leven. Hier is kennis voor nodig, die wij aanreiken. Onze school en leerkrachten zijn constant in ontwikkeling. Daarom passen we nieuwe onderwijskundige ideeën toe en hebben we grote zorg voor alle kinderen.

Iedereen is gelijk. Onze kinderen moeten leren respect op te brengen voor waarden en normen van anderen. We passen op voor discriminatie en pesten, maar werken vooral aan het voorkomen ervan. Onze school hoort een veilige plek te zijn voor kinderen, leerkrachten en ouders.

Klassen en lesgeven

Bij De Vlieger werken we met jaarklassen, waarin kinderen van (meestal) dezelfde leeftijd bij elkaar zitten. We kijken naar het leerpotentieel van ieder kind en passen ons onderwijs hierop aan. Sommige kinderen hebben meer herhaling nodig, terwijl anderen de leerstof snel begrijpen. Door formatief handelen volgen we de ontwikkeling van elk kind nauwkeurig. Op basis van deze observaties stemmen we onze aanpak voortdurend af, zodat elk kind de kans krijgt om zich optimaal te ontwikkelen. Tegelijk bewaken we de leerlijnen, zodat de opbouw van de leerstof samenhangend en passend blijft voor alle leerlingen.

Tijdens de instructie werken we volgens EDI (Expliciete Directe Instructie). De leerkracht biedt eerst duidelijke, gestructureerde uitleg en oefent actief samen met de leerlingen. Vervolgens verschuift de verantwoordelijkheid stap voor stap naar de leerling, zodat zij steeds zelfstandiger leren denken, handelen en hun eigen leerproces vormgeven. Deze aanpak ondersteunt actief leren, inzicht en zelfregulatie, en helpt kinderen hun eigen leerdoelen te realiseren.

Binnen onze school spelen regels een belangrijke rol. We maken en bespreken ze vaak samen met de kinderen, zodat zij leren nadenken over hun gedrag en keuzes (zelfregulatie en metacognitie). Goed gedrag belonen versterkt gewenst gedrag door positieve bekrachtiging, wat zowel de cognitieve als sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen bevordert.

Kortom, bij De Vlieger combineren we bewezen didactische principes, zorgvuldige bewaking van leerlijnen en formatief handelen, zodat elk kind zijn of haar leerpotentieel optimaal kan benutten, terwijl leerlingen steeds meer verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen leerproces.

Wij zoeken collega’s die écht het verschil willen maken

Wij bieden jou werkplezier, tijd voor zelfontwikkeling en een plek in een hecht team. Bekijk al onze vacatures via www.werkenbijmovare.nl

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak. Details